جشنواره بمانی - شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی

واسونک بهترین فیلم مستند جشنواره بمانی

اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه بمانی با تقدیر از کیانوش عیاری و معرفی برگزیدگان برگزار شد جشنواره فیلم «بمانی» پس از دو روز نمایش آثار رهیافته به بخش مسابقه در کاخ نیاوران، غروب جمعه به کار خود پایان داد. نخستین جشنواره فیلم کوتاه «بمانی» با موضوع میراث فرهنگی ، آداب و سنت ها ، صنایع دستی و ایرانگردی ؛ عصر جمعه ۵ دی‌ماه برگزیدگان خود را معرفی کرد.

اختتامیه جشنواره در سالن میراث فرهنگی برگزار شد. پیش از اعلام اسامی برندگان بخش مستند و داستانی این جشنواره از کیانوش عیاری به پاس تلاش برای سینمای ایران و نگاه متفاوت به ثبت ایران و ایرانی بزرگداشتی برای او برگزار شد. این تقدیر همزمان بود با نمایش محدود فیلم «خانه پدری» آخرین ساخته کیانوش عیاری که با حواشی بسیاری همراه بود و همان اکران محدود نیز متوقف شد. پیش از اهدای لوح بزرگداشت، شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری هم در سخنانی اظهار کرد: تصور نمی‌کردم این جشنواره این‌چنین برگزار شود و حتی بر این باور بودم که هزینه برگزار شدن آن هم می‌پردازیم اما در انتها آنچه دیدیم خلاف تصورم بود.او از استقبال خوبی که از جشنواره «بمانی» صورت گرفت اظهار خرسندی کرد و گفت: اگر این روند را ادامه دهیم، فیلم‌های بهتری را به دبیرخانه جشنواره خواهد رسید و علاقه‌مندان بیشتری پیدا می‌شوند تا بدانند گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن زحماتشان است.. دبیر جشنواره علیرضا طاهری نیز در صحبت کوتاهی گفت : ۲۸۸ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که شامل پنج هزار دقیقه می‌شد و از این بین سی فیلم به بخش مسابقه راه یافتند.او با بیان اینکه ۱۶ فیلم در بخش مستند و ۱۴ فیلم در بخش داستانی حضور داشتند، اظهار امیدواری کرد که این جشنواره جرقه‌ای برای آینده باشد پس از آن جهانگیر الماسی بازیگر و دوست قدیمی کیانوش عیاری درباره اهمیت عیاری در سینمای ایران صحبت کرد. بزرگداشت کیانوش عیاری با حضور معاونین میراث فرهنگی و مدیران پیشین فرهنگی همچون علیرضا بهشتی و حمید نعمت الله ، محمد زرین دست ، مهرشاد کارخانی با امضا روی لوح اهدایی به کیانوش عیاری برگزار شد . همچنین مجری این برنامه به آغاز اکران فیلم «خانه پدری» هم اشاره کرد و گفت: امیدوارم این اکران ادامه پیدا کند و سالن‌های این فیلم افزایش یابد.پس از بزرگداشت عیاری ، هیات داوری نخستین جشنواره فیلم کوتاه «بمانی» که متشکل از حمید نعمت‌الله، مهرشاد کارخانی و احمد محیط‌ طباطبائی بود، فیلم های برگزیده را اعلام کردند

بخش مستند
فیلم اول : واسونک ( امید شریفی و محسن مقدم ) برنده تندیس جشنواره ، لوح زرین ، صنایع دستی نفیس و مبلغ شصت میلیون ریال
فیلم دوم : دغدغه های یک زوج کهنسال( محسن علیدادی) برنده تندیس جشنواره ، لوح زرین ، صنایع دستی نفیس و مبلغ چهل میلیون ریال
تقدیر از زنده رود ( جمال اسکویی ) و پلپلاسی ( مرتضی کاویانی ) برنده تندیس جشنواره ، لوح زرین ، صنایع دستی نفیس
جوایز پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل، شامل دیپلم افتخار و یک سال حمایت بازرگانی از فیلم، به عنوان بهترین فیلم مستقل این جشنواره در بخش داستانی به فیلم پارکینگ و در بخش مستند به فیلم دغدغه های یک زوج کهنسال اهدا شد.

بخش داستانی
فیلم اول: کوزمک ( علیرضا سلمانپور و یونس طراحی ) برنده تندیس جشنواره ، لوح زرین ، صنایع دستی نفیس و مبلغ شصت میلیون ریال
فیلم دوم: پارکینگ ( عباس عمرانی ) برنده تندیس جشنواره ، لوح زرین ، صنایع دستی نفیس و مبلغ چهل میلیون ریال
تقدیر از کودکان ابری ( رضا فهیمی ) برنده تندیس جشنواره ، لوح زرین ، صنایع دستی نفیس
اختتامیه جشنواره بمانی با حضور سید محمد بهشتی ، مسعود سلطانی فر ، سعید شیرکوند ، محمد مهدی طباطبایی نژاد ، حمید نعمت الله ، جهانگیر الماسی ،محمد زرین دست ، علیرضا قاسم خان ، کیانوش عیاری ، مهرشاد کارخانی ، اسماعیل کهرم ، رحمانی موحد و جمعی از خانواده سینما و میراث فرهنگی برگزار شد .
این جشنواره با حمایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، مشارکت شبکه مستند سیما با حمایت مالی شرکت نیازطب آریا و همراهی پایگاه فیلم کوتاه مستقل برگزار شد.

محسن مقدم و برادران شریفی شرکت فیلم سازی زوم شیراز
واسونک 006- شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی
واسونک جشنواره فیلم کوتاه بمانی - شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی

پوستر فیلم

واسونک عکس 08 - شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی

شناسنامه فیلم

واسونک ترانه ایست شادمانه که از دیربار در بین مردم خطه فارس مرسوم بوده و در آیین های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است . این ترانه را بیشتر در کوی گذر ها یاران عروس و داماد برای به رخ کشیدن محاسن طرف مطلوب خود نسبت به طرف مقابل بر می شمردند . این مستند تلاشی است برای احیای این رسم زیبا. شاید بارزترین ویژگی این ترانه ها تلخ و شیرین بودن آنهاست و به قول استاد صفری یک چشم را شاد می کند و چشم دیگر را گریان . که این ویژگی در کنار ویژگی های موسیقیایی  ، ادبیاتی و مردم شناسی سکانسهای اصلی را تشکیل می دهند که وجود سکانس تلخ و شیرین در پاین فیلم می تواند نشان دهنده اهمیت این  ویژگی برای گروه باشد .

کارگردان : امید شریفی و محسن مقدم
تهیه کننده : رضا شریفی
تصویربرداری : امید شریفی
صدابردار : رضا شریفی
تدوین : رضا شریفی
طراح تیتراژ : الهام زارع
تصویربردار فسا : محمدرضا پیروی

برنده بهترین فیلم مستند / نخستین جشنواره فیلم بمانی / دی ماه ۹۳ / تهران

برنده بهترین تحقیق و پژوهش مستند / پنجاه دومین چشنواره منطقه ای اروند / اسفند ۹۳ / آبادان

منتخب فیلم مستند / سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران / مهرماه  ۹۳ / تهران

برنده بهترین فیلم مستند / ششمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز / دی ماه ۹۳ / شیراز

برنده بهترین فیلم میراث فرهنگی / یازدهمین جشنواره کل گراش / اسفند ماه  ۹۳ / گراش

دانلود بسته خبری
بسته خبری، شامل مشخصات دقیق  تولید فیلم همراه با مصاحبه عوامل  فیلم را از اینجا دانلود نمایید .