واسونک جشنواره فیلم کوتاه تهران رامتین شهبازی - شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی

نقد و بررسی واسونک با رامتین شهبازی

به نقل از ستاد خبری سی‌ویكمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران، در این نشست‌ها هفت فیلم «دیوار»، «واسونك»، «ماجرای شب بارانی»، «جنایت و مكافات»، «فقط شش طبقه»، «چهل تكه» و «دی اند» از بخش‌های مختلف جشنواره مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.این نشست با حضور رامتین شهبازی منتقد سینما و تئاتر برگزار شد.

«واسونك»؛ مستندی با پژوهش قابل تأمل

نشست فیلم مستند «واسونك» ساخته امید شریفی و محسن مقدم با بیان نكته‌ای از سوی یكی از حاضران در نشست شروع شد كه به طولانی بودن مصاحبه‌ها در فیلم اشاره كرد. پس از صحبت‌های او، رامتین شهبازی در توضیح این نقطه نظر، گفت: درست است كه در بخشی‌هایی، گفتگوها طولانی است اما همین كه همراه با مطلع كردن مخاطب است، اهمیت دارد چون می‌تواند بر ریتم كار تاثیرگذار باشد.
او با اشاره به ویژگی‌های این اثر گفت: این فیلم از دو منظر قابل بررسی است. یكی از منظر فرهنگ عامه مردم كشور و دیگری از منظر آئین‌های كلی كه در كشورمان وجود دارد. در این فیلم مشخص است پژوهشی كه صورت گرفته، بسیار درست و مناسب بوده است و اطلاعات، پله پله به مخاطب داده می‌شود.
شهبازی در پایان این نكته را هم یاد آور شد كه در این فیلم از موسیقی در نماهای مناسب و به‌جا استفاده شده و باید به سازندگان آن تبریك گفت.
در پایان این نشست مجری اضافه كرد: معتقدم شیوه برون‌ریزی اطلاعات برای مخاطب در این فیلم به درستی رعایت شده بود و باید یادی كنیم از زنده یا محمد نوری كه از او در این فیلم یاد شده بود.

واسونک 006- شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی
واسونک 008 - شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی
واسونک دکتر بهزاد مریدی- شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی

پوستر فیلم

واسونک عکس 08 - شرکت فیلم سازی زوم شیراز برادران شریفی

شناسنامه فیلم

واسونک ترانه ایست شادمانه که از دیربار در بین مردم خطه فارس مرسوم بوده و در آیین های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است . این ترانه را بیشتر در کوی گذر ها یاران عروس و داماد برای به رخ کشیدن محاسن طرف مطلوب خود نسبت به طرف مقابل بر می شمردند . این مستند تلاشی است برای احیای این رسم زیبا. شاید بارزترین ویژگی این ترانه ها تلخ و شیرین بودن آنهاست و به قول استاد صفری یک چشم را شاد می کند و چشم دیگر را گریان . که این ویژگی در کنار ویژگی های موسیقیایی  ، ادبیاتی و مردم شناسی سکانسهای اصلی را تشکیل می دهند که وجود سکانس تلخ و شیرین در پاین فیلم می تواند نشان دهنده اهمیت این  ویژگی برای گروه باشد .

کارگردان : امید شریفی و محسن مقدم
تهیه کننده : رضا شریفی
تصویربرداری : امید شریفی
صدابردار : رضا شریفی
تدوین : رضا شریفی
طراح تیتراژ : الهام زارع
تصویربردار فسا : محمدرضا پیروی

برنده بهترین فیلم مستند / نخستین جشنواره فیلم بمانی / دی ماه ۹۳ / تهران

برنده بهترین تحقیق و پژوهش مستند / پنجاه دومین چشنواره منطقه ای اروند / اسفند ۹۳ / آبادان

منتخب فیلم مستند / سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران / مهرماه  ۹۳ / تهران

برنده بهترین فیلم مستند / ششمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز / دی ماه ۹۳ / شیراز

برنده بهترین فیلم میراث فرهنگی / یازدهمین جشنواره کل گراش / اسفند ماه  ۹۳ / گراش

دانلود بسته خبری
بسته خبری، شامل مشخصات دقیق  تولید فیلم همراه با مصاحبه عوامل  فیلم را از اینجا دانلود نمایید .